Geny to nie wszystko

Odpocznijcie, wyjedźcie na wakacje, nauczcie się relaksować, a problem zniknie – takich rad wielu lekarzy udziela parom, które nie mogą doczekać się ciąży. Stres bowiem jest czynnikiem, który destrukcyjnie wpływa na cały organizm. Jak sobie z nim radzi

Zewsząd słyszymy, że ogromne znaczenie w staraniach o powiększenie rodziny ma stan psychiczny. Stres, przemęczenie, mocne pragnienie posiadania dziecka prowadzą do rozchwiania stanu emocjonalnego, a co za tym idzie - fizycznego. Zarówno u kobiet jak i u mężczyzn stres wpływa negatywnie na funkcjonowanie organizmu, w tym mechanizmów odpowiedzialnych za prokreację. Powoduje zbyt duże wydzielanie prolaktyny, która u pań zaburza cyklu miesiączkowy, a szczególnie fazy owulacji, zaś u panów prowadzi do zmniejszenia liczby plemników. Nie lubimy więc stresu. Nie jesteśmy jednak w stanie zupełnie pozbyć się go z życia. Możemy jednak zastosować chińską maksymę sztuki wojennej: 'Jak nie możesz kogoś pokonać, to się z nim zaprzyjaźnij'.

A przynajmniej oswój. Ludzie Wschodu od dawna wiedzą, że doskonałym narzędziem ujarzmiania stresu jest oddech. Jakość oddychania ma bowiem potężny wpływ na umysł oraz ciało – i prawdę tą nareszcie zaczęła doceniać współczesna medycyna i psychologia.

Praca z technikami oddechowymi od tysiącleci jest integralną częścią jogi, tai-chi, aikido, kung fu oraz wielu innych szkół fizycznego i psychicznego rozwoju oraz sztuk walki. To dobra wiadomość dla tych, którzy pragną rozładować stres poprzez aktywność fizyczną. Polecamy zwłaszcza panom!

Głębsze i powolne oddychanie uspokaja umysł i ciało. Pozwala więc przejąc kontrolę nad emocjami i opanować objawy stresu. Jak to działa? Nasz układ wegetatywny składa się z układu sympatycznego, który wymusza reakcje organizmu w sytuacjach zagrożenia oraz parasympatycznego odpowiedzialnego za szeroko pojęty odpoczynek ciała i magazynowanie energii. W chwili stresu prym wiedzie układ sympatyczny, a w stanie relaksu - parasympatyczny. Techniki oddechowe pomagają uzyskać równowagę pomiędzy pracą tych dwóch układów.

Ćwiczmy więc oddech sami, raz, a nawet kilka razy dziennie, po 2-3 minuty, kiedy tylko nam się to przypomni. Najtrudniejszy jest początek. Jednak efekty są zaskakujące. Proponujemy kilka technik – od czegoś trzeba przecież zacząć. Na początku może ci brakować cierpliwości, myśli będą uciekać w różnych kierunkach, nie zniechęcaj się jednak. Z czasem nauczysz się być tu i teraz. Tylko z własnym oddechem.

  • Połóż na brzuchu kilogramowa torebkę cukru i staraj się ją podnieść siłą wdechu, a opuścić – siłą wydechu. Wydech powinien być około dwa razy dłuższy niż wdech. Ważne jest to, by zawsze wdychać powietrze nosem, a wydychać ustami.Weź spokojny, głęboki wdech nosem i zacznij wydmuchiwać powietrze ciągłym, długiem strumieniem, tak jak to robisz, gdy dmuchach na zbyt gorącą zupę. Postaraj się, by wydech był jednostajny i jak najdłuższy.Świadome oddychanie polega na obserwacji.
  • Siądź w wygodnej pozycji i zamknij oczy. Staraj się uświadomić sobie, w jaki sposób nabierasz powietrze, jak wdech zamienia się w wydech, jak długie są przerwy pomiędzy wdechem a wydechem. Obserwacja naturalnie pogłębia oddech, a tym samym przyczynia się do odreagowania stresu.

Tybetańczycy mówią - chcesz żyć długo, oddychaj głęboko i rzadko. Czym wolniejszy oddech tym zdrowsze życie.

genytoniewszystko-3.jpg

Chcę być mamą

Jedną z najważniejszych decyzji w życiu pary, która całkowicie zmienia ich dotychczasowy sposób bycia ze sobą, jest decyzja o posiadaniu dziecka. Warto jednak pamiętać, że odpowiedzialność za nowe życie rodzice ponoszą nie od chwili narodzin dziecka, ale już od momentu, kiedy postanawiają zostać rodzicami. Od tej chwili znaczenie mają niemal wszystkie wybory – natura ma w tym przypadku wiele do powiedzenia. Warto więc dowiedzieć się co można jeść w ciąży, jak i w jaki sposób przygotować do niej swój organizm. Odpowiedzi na pytania: czego unikać? jak odżywiać się w ciąży? na co zwracać szczególną uwagę? – to wskazówki, które pomogą każdej kobiecie w spokojnym i łagodnym przejściu przez okres oczekiwania na nowe życie.

 My pokazujemy jak w przyjemny i prosty sposób zmienić – z myślą o dziecku – nawyki żywieniowe, dotychczasowy, stresujący styl życia i cieszyć się nadchodzącym czasem. Poruszamy zarówno kwestie związane z biologicznym uwarunkowaniem organizmu kobiety, jak również i te psychologiczne, które mają bardzo duży wpływ na gotowość kobiet na macierzyństwo.

Kategorie

ostatnie posty

Tagi